Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet
Onsdag d. 22. oktober indledte man på Hestkærvej pilotprojektet ’Ledelse og udvikling af læringsmiljøet på erhvervsgymnasiet’ (LUL). Projektet er et selvstændigt forskningsinitiativ baseret på et samarbejde mellem hhx og htx på EUC Nord, hhx og htx fra Aars Erhvervsskoler og Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP), Institut for Læring og filosofi, Aalborg Universitet. Projektets helt centrale omdrejningspunkt er at skabe et stærkere analytisk og metodisk grundlag og beredskab for lærere og ledere på de deltagende Erhvervsgymnasier. Med andre ord en systematisk skoleudviklingsindsats, der baserer sig på et udviklingsorienteret forskningssamarbejde.
Målet med forskningsprojektet er at frembringe ny viden om betydningen for unges trivsel, læring og faglige udbytte af, at praktikere arbejder tæt sammen med forskere og bruger forskningsbaseret viden om, hvorvidt og hvordan målene nås.
Projektet er det første af sin art inden for det erhvervsgymnasiale område og gennemføres som et pilotprojekt. Det er hensigten, at projektet skal fungere som et modelprojekt, hvis resultater og erfaringer kan anvendes i arbejdet med 95 % målsætningen på erhvervsgymnasiet og på andre ungdomsuddannelser generelt. Derfor er det centralt både at benytte projektets forskningsdata til at understøtte udviklingsaktiviteter og til at dokumentere projektets resultater.
Til det indledende møde var ca. 120 lærere og ledere fra de deltagende skoler samlet, og overværede bl.a. oplæg fra Professor Lars Qvortrup fra LSP og Lektor Ulla Højmark – ligeledes fra LSP. Projektet er planlagt til at løbe fra august 2013 til august 2016 og er støttet af Regionens Udviklingspulje.
Du kan læse mere om projektet lige her.