Htx i tre dimensioner
Med anskaffelsen af to nye avancerede 3D-printere på htx-uddannelsen i Frederikshavn, har man yderligere styrket elevernes muligheder for produktudvikling og kreativitet i undervisningen.
For fem htx-piger blev et skoleprojekt med 3D-printeren en større succes, end de overhovedet kunne have forestillet sig. Camilla, Emilie, Heidi, Karoline og Boline, som tilbage i 2013 gik i 2.g på htx Frederikshavn, tog deres teknologiprojekt hele vejen til DM i Teknologi, og løb i sidste ende med den prestigefyldte sejr. Pigerne brugte 3D-printer til at fremstille et innovativt beskyttelseshylster, som kan føres over nålen på en sprøjtekanyle efter injektion og dermed beskytte fx sygeplejersker mod stikskader. Et produkt som krævede utrolig mange prototyper og som ikke ville have været muligt at lave uden 3D-printer.
Nye muligheder med 3D-print
Gennem de senere år på Teknisk Gymnasium har man tilegnet sig stor viden inden for 3D-printerområdet. Først byggede man sin helt egen maskine på uddannelsen, hvorefter interessen og behovet blev så stort, at man købte nye og mere avancerede maskiner. Denne udvikling er fortsat stigende og man har derfor anskaffet endnu to nye 3D-printere, som giver uddannelsens elever helt nye muligheder for produktudvikling, hvilket er printernes primære funktion. Underviser på htx Kristian Holm Nielsen fortæller:
- Det at kunne fremstille en prototype på en forholdsvis simpel og omkostningslet måde giver helt nye muligheder for elevernes produkter. Det giver muligheder for at fremstille dele til et produkt i helt nye materialer i forhold til hvad eleverne tidligere har været vant til. Det giver også mulighed for at fremstille produkterne, eller dele hertil, med en meget høj kompleksitet og detaljeringsgrad. Samtidig vil der på sigt også kunne spares tid i elevernes produktudvikling, da de vha. 3D-print nu har muligheder for at nå at fremstille flere forskellige prototyper, og dermed komme tættere på den optimale løsning.
Miljøet er i top
På skolen har man dedikeret et lokale kun til arbejdet med 3D-print for at give eleverne de bedste vilkår. Processen fra design til færdig prototype kræver ofte stor tålmodig og koncentration fra brugerne, og de kan derfor sidde i ro og fred med deres projekter i lokalet. Derudover uddannes samtlige teknologilærere på uddannelsen til arbejdet med 3D-printere, således de alle kan hjælpe og vejlede eleverne på bedste vis.