Hhx-elever dystede mod erhvervslivet

For andet år i træk afholdte man på handelsgymnasiet i Hjørring BusinessCombat, hvor elever og lokale erhvervspersoner dystede i at drive en fiktiv virksomhed.

Cirka tyve erhvervspersoner fra Hjørring og omegn var fredag d. 12. september inviteret til en venskabelig dyst, mod økonomielever fra 3.A på handelsgymnasiet hhx i  virksomhedspillet BusinessCombat. BusinessCombat er et professionelt IT-baseret virksomhedsspil, hvor de deltagende elev- og erhvervshold konkurrerer på lige fod mod hinanden om at være bedst til, at starte og drive en fiktiv virksomhed over en periode på 8 x 3 måneder. iPod-højtalere var produktet som skulle sælges i virksomhederne, og der skulle således træffes svære beslutninger omkring pris, markedsføring, salg og produktion for hver runde der blev simuleret i det avancerede IT-spil.

ERHVERVSLIVET FIK HÆVN
Efter sidste års ydmygelse, hvor en elevgruppe tog den samlede sejr, slog erhvervsgrupperne i denne omgang tilbage og tog de tre første pladser ved spillets afslutning. Den vindende gruppe stod tilbage med et overskud på ca. 1,3 millioner, mens sidstepladsen stod med et overskud på omkring 200.000 kr. Så alt i alt flot arbejde hele vejen rundt.

Udover deltagernes faglige udbytte, var dysten ligeledes en mulighed for både skole og erhvervslivet til at profilere sig i lokalområdet og, via et uformelt samvær, at udbygge netværket både erhvervsdeltagerne imellem og til skolen.

BusinessCombat-dagen blev administreret af spillets grundlægger Keld Nørgaard, fra konsulentvirksomheden Welcome Management. Dagen blev igen sponsoreret af Spar Nord Hjørring og Beierholm Revision, som samtidig havde sørget for at invitere erhvervsdeltagerne.