Hackathon på EUC Nord

50 elever fra EUC Nord var idérige i sommervarmen

Der var varmt i mere end en forstand i Atriumgården på EUC Nord i Hjørring. 50 EUD-elever var samlet til en hackathon, hvor iderigdommen virkelig fik temperaturen op. Hackathon er en sammentrækning af ordene marathon og hack, og begrebet stammer fra it-miljøet, hvor det bruges i forbindelse med ideudvikling.

På EUC Nord var eleverne fra håndværksfaget, og emnet var at udvikle forslag til, hvordan EUC Nord kan forbedre undervisningsmiljøet på skolen. Hvordan skaber man et bedre elevfællesskab på EUC Nord?  Og eleverne havde helt frit slag, så løsningen kunne være aktivitet, et møbel, et spil eller motionsform, et arrangement, et kunstværk, et rum, en udendørsfacilitet eller noget helt andet.

Hurtig med idéerne
I løbet af 1 time havde eleverne fået 150 idéer, som derefter blev gennemarbejdet og reduceret til 11 stk. De 11 idéer arbejdede man med i grupper, og eleverne sled virkeligt i sommervarmen. Blandt idéerne var fx flere fælles arrangementer for eleverne, så man kom tættere på hinanden. De mest populære var dog bedre mad i kantinen og en fitness-afdeling, hvor eleverne kunne træne før og efter skolegangen. En gruppe elever holdt så meget af skolen, at de foreslog en 37 timers uge, som afspejlede erhvervslivet bedre.

Bedre samarbejde – bedre skolemiljø
4 dommere fra EUC Nords personale var dommere, og de kårede de to grupper, som arbejdede med idéer til mere fællesskab blandt EUD-eleverne til dem der kom med de bedste forslag. I deres præsentation talte de om arbejde tættere sammen på tværs af fagene, få et bedre fælleskab ved at lære hinanden at kende og  i det hele taget være mere sammen fagligt og socialt.