Dimissionstalen 2017
Kære studenter
Til denne tale skal vi bruge en dansk digter, en filosof, en bamse og nogle fremtidsforskere med forstand på unge mennesker - plus lidt baggrundsmusik.
Men det bliver nu ikke så indviklet… dimission betyder ”at sende bort”... eller at tage afsked. Og først og fremmest er det meningen at fortælle Jer, at I er klædt godt på til at tage afsked med hhx/htx, hvor skema og afleveringer og meget andet har optaget Jeres tid… mere eller mindre.
Jeg kan se på eksamensbevisernes gennemsnit, at I har fået et godt udbytte af de 3 år her på skolen. Og I har klaret prøverne flot – men det kan jo godt gå lidt skævt ved en prøve, ved vi… som Peter Plys spurgte: ”Er du nogensinde stoppet op for at tænke, og så glemt at starte igen?”
Jeg er sikker på, at jeres familier er lige så glade og stolte, som I selv er. Og det er vi også her på skolen.
Nu skal I så igen på én eller anden måde starte på noget ukendt. Og der er stor interesse for, hvad I finder på. Mange fremtidsforskere beskæftiger sig med ungdomsgenerationer og deres værdier. Og I er mere end nogen anden generation blevet sat på begreb af omverdenen.
Hvad kendetegner ungdomsgeneration i dag?
Hvordan orienterer I Jer om uddannelser og arbejdsmarked?
Det er der rigtig mange, der forsøger at finde ud af.
En generation har en slags ”fællesnævner” for dens identitet i form af symboler, fortællinger og ritualer. Samfundets udviklingstempo har selvfølgelig betydning for, i hvor lang tid man har en fællesskabsfølelse. Og omskifteligheden i vores samfund betyder, at vi ikke længere definerer at en generation som 25 år, men nu kun 15 år.
Noemi Katznelson fra Center for Ungdomsforskning fortæller, at den nuværende dyrkelse af ungdommelighed som en norm medvirker til, at perioden som ung bliver længere og længere, på bekostning af både barndommen og voksenperioden.
Kært barn har mange navne: Generation Z, Youtube-generationen, MeWe-generationen”, Generation Fremtidsplan, Generation Mig, Generation kan selv og Generation Orden er bare nogle af de betegnelser, jeg har fundet, der beskriver Jeres generation… og som derfor også præger vores syn på nutidens ungdom.
De mange betegnelser om Jer, udtrykker ikke bare et behov for at finde hoved og hale på en ungdomsgeneration, der af og til kan være svær at blive klog på. Det er også et forsøg på at finde hoved og hale på det samfund, vi allesammen er en del af.
Det er blevet sværere at få øje på grænserne mellem Jer unge og resten af os. Så Jeres adfærd betragtes som noget, der ikke bare kendetegner og har konsekvenser for Jer selv – men for hele samfundet.
Man kan læse, at I er disciplinerede, nytteorienterede, handlingsorienterede og målrettede. I prioriterer sociale værdier, I er fællesskabsorienterede individualister, indadvendte ordensmennesker og ambitiøse på egne vegne… det lover jo rigtig godt!
I er Generation Z - I er selvsikre og ved, at I er noget værd. I er oplyste og kritiske. I tør blande Jer og I deler Jeres holdninger. Men… man får altså kun 8 sekunder til at overbevise en Z’er om noget som helst - så måske kunne lektionerne godt ha’ været lidt kortere?
I er den første generation, der er vokset op med ét ben i den virkelig verden og ét ben i den digitale. I er konstant og helt naturligt i kontakt med Jeres venner over flere digitale medier. Og ”Hvis det ikke er digitalt, findes det slet ikke”, siger en engelsk forsker om Jer.
Her har vi en hastighedsoptik på unge, og uddannelse skal ruste Jer til arbejdsmarkedet stadig hurtigere. Så interessen lige nu handler meget om, i hvilken grad I bare gør, som I helst selv vil - eller om I måske lytter til politikere og erhvervsliv, som kan have et mere udvidet perspektiv med tanke på arbejdsmarked og samfundsbehov.
Men kan vi nu være sikre på, at vi ved, hvad der er bedst for Jer unge? Måske ved I det faktisk bedre selv?
Og her kommer baggrundsmusikken så ind i billedet. Kim Larsen synger om ”De smukke unge mennesker”… hvad det er, de vil med livet, det kan kun de selv forstå… Åh de smukke unge mennesker, gid de længe leve må.
Uanset om- og hvordan I videreuddanner Jer, så er det er sikkert, at I aldrig bliver færdige med at lære… 47 % af de eksisterende jobs er væk om bare 10 til 20 år og erstattet af andre, siger forskerne. Og om fem år vil knap 35 % af de kompetencer, der anses som væsentlige i dag, være forandret.
Hvad er det så for et arbejdsmarked I møder? – hvad er det for en dannelse, personlige egenskaber, kompetencer, færdigheder og viden I får brug for?… ingen ved det helt præcist!
Men hvis vi lytter til forskere og erhvervsliv – så har de nogle ret klare bud på, hvad det er for nogle unge mennesker samfund og arbejdsmarked har brug for.
Først og fremmest skal I være fagligt dygtige. Og for at få fagligheden udnyttet, er der brug for:
Problemløsning og kritisk tænkning
Samarbejde og tværfaglighed
Fornyelseskompetencer
Håndtering af nye teknologier og digitalisering
Innovation og kreativitet
International orientering
Kommunikation og at I tænker i helheder
Det var en lang remse!… men jeg synes jo ikke, at der bliver peget på noget, I ikke allerede er rigtig godt i gang med. Så der er brug for veluddannede og kompetente unge som Jer!… verden vil efterspørge Jer, så mød verden og udfordringerne med selvtillid og selvværd.
Pia Tafdrup skriver om at finde vej i digtsamlingen: ”Trækfuglenes Kompas”:
Jeg går ført af søvnløse nervebaner
foran min skygge,
krydser tæt trafik, finder
en fremkommelig sti,
går til højre, til venstre,
passerer broer over vandløb
og vadesteder,
når til et spor, jeg vil følge.
…
Hvad vil vejen mig?
Ser ud over det vidtstrakte terræn
med dets net af spor og vildspor.
Frygten
er med altid,
sådan åbnes en pupil.
Vejen skifter løb, holder mig vågen –
jeg forgrener mig, samler mig,
indtegner
på kortet over fremtiden
en rute
med kurs mod uvished.
”Den vej enhver kan gå” hedder digtet. Trækfuglen har et indre kompas, der viser vej. Jeres rute ud i fremtiden er et virvar af muligheder. I kan ikke følge et indre kompas, og uvisheden kan måske nok give nervøsitet eller usikkerhed.
Men den uvished er nu en gang et livsvilkår – og uvisheden kan også være livsbekræftende og spændende.
Lad jer inspirere af Søren Kirkegaards tanker om tilværelsen og livet: ”Livet skal forstås baglæns, men må leves forlæns”. Citatet fra 1843 fortæller, at man er nødt til at leve livet, mens det foregår og ikke kan planlægge det på forhånd.
Med tidens krav om hurtig omstilling og forandring er en fast plan og en lige vej til et endegyldigt mål ikke altid mulig… og måske heller ikke altid det rigtigste. I må vælge en retning og undervejs være åbne over for de muligheder, der viser sig.
Jeg er i virkeligheden slet ikke nervøs over, at I skal være med til at forme fremtidens samfund. Og I vil opdage, at der faktisk også findes noget, der ikke er digitalt.
Som en afslutning vil jeg vende tilbage til Peter Plys: ”Hvor skal vi hen, Plys?” spurgte Grisling. ”Det ved jeg ikke”, svarede Plys. Og så tog de hinanden i hånden og gik derhen.
Kære studenter - jeg ønsker jer held og lykke på hele vejen!... og med det dimitterer jeg årets studenter fra Handelsgymnasiet/Teknisk Gymnasium.
Karsten Asmussen
Rektor
EUC Nord